Jedrt J. Furlan
SPOGLEDOVANJE
Dvajset plesnih let ni
malo, če temu podatku dodamo 25 predstav in vsaj osem,
tistih bolj izstopajočih, nagrad, bi lahko dobili
varljiv občutek, da pišem nekakšen nekrolog pestremu in
zaključenemu umetniškemu delovanju. Daleč od tega.
Nagrada Borštnikovega srečanja, Prešernovega sklada,
zlata ptica, Župančičeva in nagrada Bagnoleja…
pohvalno, toda hkrati: katera, vsaj od domačih nagrad,
Matjažu Fariču še preostane? Morda velika Prešernova,
morda bo potrebnih še dvajset let... So mu nagrade
priborile prostor pod slovenskim soncem, kjer bi
pisalo, denimo, skupina Matjaža Fariča? To veliko pove
predvsem o »domovinski pravici« sodobnega plesa v
Sloveniji. Res je, da imajo plesalci in ustvarjalci
pravico do dela in (zgolj) preživetja, toda tam nekje
na robu pozornosti, kjer meja med profesionalizmom in
amaterizmom, gledano iz začaranega stolpa na Maistrovi
(nikakor ne sodeč po predstavah), visi na tanki
marionetni nitki. Matjaž Farič s plesno natančnostjo,
disciplino telesa, plesa dokazuje, da premoremo več kot
samo profesionalne plesalce.
Bil je prvi in je doslej edini, ki je domoval v
Cankarjevem domu kot artist in
residence – na pobudo
takratnega Ministrstva za kulturo. Seveda ni trajalo
dolgo. Faričevih prvih dvajset let ni zaznamovalo samo
slovenskega sodobnega plesa, njegovega življenja, tudi
mene. Brez patetike. Prvi Solo,
pa drugi 3.oLo,
Posvetitev
pomladi,
Labodje
jezero (in še kaj bi se
našlo) so tiste predstave, s katerimi merim, tehtam
presežke, disciplino, vizijo in srž in medias
res. Tudi tiste
njegove predstave, ki se mi niso zdele nujne, preveč in
hkrati premalo domišljene, in nisem vedela, kaj bi z
njimi. Vse predolgo je bilo slovensko plesno nebo
zasičeno s pričakovanjem, da bo Matjaž Farič prvi med
»sodobniki« koreografiral ansambel ljubljanskega
baleta. Da zgradi most in pokaže, da svetova nista dva,
da je eden. Resda je prišlo Pohujšanje,
toda nekaj krepkih let potem. Svetova sta še vedno dva,
kljub temu, da ju večinoma naseljujejo isti ljudje.
Njegovo delo je zaznamovalo raziskovanje medija plesa,
same zgodbe so prisotne, a niso tiste, ki bi krojile in
poganjale umetniški modus
vivendi. Kot ob
predstavi Krog v
telesu – kvadrat v glavi pravi sam, ga
zanima »osredinjanje na kroženje energije… všeč mi je,
ko se zaporedje gibov spoji v dolg, neskončen gib«.
Njegov opus je torej nenehna in neskončna zgodba o
plesu. Odprtost za ta instinkt je ustvarila nekaj
predstav »neskončno« domišljenega, v ples spojenega
giba, ki je zahteval ali popolno predanost ali
izključevanje zunanjega pogleda; ki se ni mogel
spopasti s čistostjo, s fascinacijo nad do konca
izmerjenim gibom. Kar je prav, nenehna skupinska
vzhičenost ne pripelje daleč. Eden od poklonov je
zakodiran v nasprotujočih si pogledih in mnoštvu
različnih sproženih reakcij. Vsak ustvarjalec si to
zasluži. Matjaž Farič se je tudi prvi spopadel z novimi
tehnološkimi časi, programiral, koreografiral in snoval
predstave na računalniku. In ustvaril pravljične
predstave, slavo humanosti, človečnosti, šarmu
zmotljivega in (ne)popolnega telesa.
Bil je tudi prvi, ki se mi je zahvalil za prizanesljivo
kritiko ene od zadnjih predstav, kar se v ljubljanskem
družinskem krogu sodobnih scenskih umetnosti ne zgodi
prav pogosto. S tem in s predstavami, ki sem jih
omenila, se je v moje dojemanje meni ljubega sveta
zapisal kot predan, zmotljiv in tudi ozaveščen
ustvarjalec. Če temu dodamo njegovo trmo, dobimo profil
polnokrvnega ustvarjalca. Kaj naj zapišem za konec
drugega kot to, da mu želim še vsaj nadaljnjih dvajset
pestrih plesnih, radovednih in raziskovalnih let. Da bi
odkrivali, se navduševali, dvomili in se čudili skupaj.