Andrej Drapal
MATJAŽ –
VERJETNO NEKAJ BOLJ PRIJAZNEGA, KAR SE TI LAHKO ZGODI V
SLOVENSKI UMETNOSTI
Na srečo so
minili časi, ko sem moral o slovenski gledališki in
plesni umetnosti razmišljati kot kritik (najprej) ali
kot producent (potem). Minili so tudi časi, ko sem si
na leto ogledal sto in več predstav križem po svetu.
Prav tako so minili časi, ko smo z besedico »doma«
označevali jugoslovanski ustvarjalni bazen; ko se nam
je celo ta zdel neznosno majhen v primerjavi z »belim
svetom«. Danes lahko na predstave hodim takrat, ko se
mi zdi – in razmišljam o njih neobremenjeno,
neupoštevajoč, kako bi neki dogodek lahko sprejelo
slovensko občinstvo. Privilegij, ki omogoča tudi, upam,
malo drugačen zapis o Matjažu.
Od
leta 1988, ko sem v Cankarjevem domu prvič sodeloval z
Matjažem v nehvaležni vlogi producenta, se je
spremenilo kar nekaj tega. Takrat smo se hahljali ob
idejah, da bi bila meja na Kolpi – danes se nam zdi
samoumevno, da je ni na Karavankah. Takrat smo vrteli
zastarele analogne telefonske številčnice in
komunicirali prek teleprinterjev (faksi so tedaj
predstavljali prihajajočo tehnologijo, 'www' so slutili
kje drugje, mobilna telefonija je bila del znanstvene
fantastike). Te primerjave s časom, ki je od nas
odmaknjen manj kot dvajset let, ne delam zaradi
nostalgije ali želje, da bi nekomu, ki takrat morebiti
še ni bival s polno zavestjo, sporočal, kako je »bilo
nekoč vse drugače«. Naj ponazorim drugače: prepričan
sem, da danes marsikateri petindvajsetletnik ve o
tehnologiji teleprintiranja toliko kot o tehnologiji
teleportiranja. Nič. Frustracije so bile enake v času
prostega potovanja po Jugoslaviji kot so v času
prostega potovanja po Evropi. Tehnologije se
spreminjajo iz dneva v dan, meje podobno – ne glede na
vse te spremembe pa obstajajo ljudje, ki imajo ideje in
moč, da jih konsistentno izražajo skozi daljše obdobje,
in drugi, ki jih nimajo.
Obstajajo
zvezde, ki se jih spomnimo po bleščečem preblisku – in
take, ki od vsega začetka svetijo nekje na obrobju, na
prvi pogled manj bleščeče, ker ne silijo v ospredje – a
če nebo opazuješ dovolj dolgo, začnejo pripovedovati
svojo zgodbo vztrajanja. Odzivi kritikov na Matjaževe
prve predstave so bili zadržano pozitivni. V času
prebujanja slovenske neodvisne plesne scene so mnogi
bolj pritegovali pozornost, bili bolj izstopajoči, bolj
provokativni, bolj … Matjaž pa je po
Šestem
aprilu,
Zlomu
in
Rdečem
alarmu (še pod znamko
Vzhodnega plesnega projekta) kar nadaljeval. Po eni
strani izjemno občutljiv za odzive na svoje delo je v
teh letih dokazal, da je vsaka predstava, vsak plesni
nastop realizacija neke večje zgodbe, ki je preprosto v
njem in se dograjuje z vsakim novim projektom. Zgodba
je v Matjažu kot plesalcu, Matjažu kot koreografu in
predvsem Matjažu kot pripovedniku metazgodbe vseh
njegovih predstav... koliko jih je že?
Ena od
značilnosti, zakaj sem nekoč rad delal z Matjažem,
danes pa z veseljem sedem v dvorano, kadar je na
sporedu, je, da na svoj način ves čas lovi dialog med
tako imenovanim plesnim teatrom in klasičnim baletom.
Verjetno so prav zato v alternativnih krogih rahlo
zviška gledali nanj, za uradni balet pa je seveda
preveč »alternativen«. Cenim, da v novejših predstavah
nadaljuje s to napetostjo – z novimi plesalci,
drugačnimi gibi. Matjaž s svojim delom sporoča nekaj
bistvenega: da nima smisla biti živčen, če se smisel ne
realizira že ob prvem gibu, ob prvi besedi, prvem
taktu. Sporoča, da v umetnosti obstajajo paralelni
svetovi – vsak s svojim zaporedjem vrednot, vsak v sebi
popoln. Trendi imajo s temi svetovi malo skupnega. Če
ima kdo kaj povedati, pove to ne glede na trenutne
trende; tako kot se znamo (ali ne znamo) pogovarjati z
ali brez mobilnih telefonov.
Rekel bi lahko:
trendi prihajajo in se poslavljajo, Matjaž pa ostaja.
Super. Upam, da bom imel priložnost za podoben pogled
na Matjaževo ustvarjanje tudi leta 2015.
P.S.
Nič nisem
napisal o prijaznosti, ki jo napoveduje naslov
prispevka. Z razlogom: o tem se ne piše – to se doživi.